ଭଲମନ୍ଦ ଚଉତିଶା

ବଜୁରୀ ଦାସ

 

(ଆନୁମାନିକ ସପ୍ତଦଶ ଶତାବ୍ଦୀର କବି । ଗଞ୍ଜାମ ଜିଲ୍ଲାର ଖଲ୍ଲିକୋଟ ନିକଟବର୍ତ୍ତୀ ଅଶୋକ ଖୋଲ କବିଙ୍କର ଜନ୍ମସ୍ଥାନ ବୋଲି ଅେନକ ମତ ଦିଅନ୍ତି । କେହି କେହି ତାଙ୍କୁ ବଜରି ଦାସ ଭାବେ ଆଖ୍ୟାୟିତ କରିଥା’ନ୍ତି । ସେ ଜୟଦେବଙ୍କ ‘ଶ୍ରୀଗୀତଗୋବିନ୍ଦ’କୁ ସରଳ ନବାକ୍ଷରୀ ବୃତ୍ତରେ ଅନୁବାଦନ କରିଛନ୍ତି । ଏହାର ନାଁ ‘ଅର୍ଥ ଗୋବିନ୍ଦ’ । କବିଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ରଚିତ ଉକ୍ତ ଚଉତିଶାଟି ସାମାଜିକ ଭାବଧାରା ଉପରେ ଅଧାରିତ । ସଂସାରରେ ଭଲ କ’ଣ, ମନ୍ଦ କ’ଣ- ତାହାକୁ ସେ ପ୍ରଶ୍ନୋତ୍ତର ଛଳରେ ଏଠାରେ ସୁନ୍ଦରଭାବେ ଦର୍ଶାଇଛନ୍ତି । ଏହା ଏକ ଉପାଦେୟ ଚଉତିଶା ।)

 

ଭଲ, କେ ? କୃଷ୍ଣନାମେ ପୀରତି,

କବି କଲା କୀରତି

କାମଦେବ ମୂରତି

କମଳା ଯୁବତୀ, ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? କୁଥାନେ ବାସ,

କାନ୍ଧ ନଥାଇ ଚାଷ

କଳହ ମନୁଷ,

କଦଳୀ କଷ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧।

 

ଭଲ, କେ ? ଖଣ୍ଡା ପାଇଲା ପାଇକ,

ଖଡ଼ିରେ ଜିତିଲା ନାୟକ,

ଖେଦରେ ଜିତିଲା ଲୋକ

ଖଗପତି ସେବକ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? କ୍ଷୁଧା ନପାଇ ଭୋଜନ

ଖରାବେଳେ ଗମନ

ଖଟ ନଥାଇ ଶୟନ

ଖଳ ଲୋକ ବଚନ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨।

 

ଭଲ, କେ ? ଗଙ୍ଗାରେ ଦାହିବା

ଗୀତ ଗୋବିନ୍ଦ ଗାଇବା

ଗୟାରେ ପିଣ୍ଡଦେବା

ଗରୁଡ଼ ପଛରେ ଚାହିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଗୁଣ ନଥିଲା ପୁରୁଷ

ବନ୍ଧ ନଥିଲା ପୁଷ୍ପ

ଗୋରୁ ନଥିଲା ଦେଶ

ଗୁରୁଚରଣେ ଅବିଶ୍ୱାସ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩।

 

ଭଲ, କେ ? ଘୋଷ ଯାତ୍ରା ଦର୍ଶନ

ଘର ଜଗେମାହନ

ଘଟ ଚିନ୍ତିଲା ଜ୍ଞାନ

ଘୃତ ଘେନି ଭୋଜନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଘଟ ଆବୁରା ପଣ

ଘରଣୀ ଚାଟୁଆ ଜଣ

ଘର ଯୁଆଁଇଆ ଯେବଣ

ଘାଉଆ କଷଣ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୪।

 

ଭଲ, କେ ? ନାରାୟଣ ଦାସ

ନୃପତି ପାଶ

ନଦୀତଟେ ବାସ

ନବୀନ ବୟସ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ନିଶାକାଳେ ଗମନ

ନିଶି ପ୍ରଭାତେ ଶୟନ

ଲୁଣ ନଥିଲା ଡିଉଣ

ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୫।

 

ଭାବାର୍ଥ- (୧-୫) ସଂସାରରେ ଭଲ କିଏ ଓ ମନ୍ଦ କିଏ ବା ଭଲ କ’ଣ, ମନ୍ଦ କ’ଣ କବି ଏଠାରେ ସୁଚେଇଛନ୍ତି । କୃଷ୍ଣଙ୍କ ନାମର ମାହାତ୍ମ୍ୟ, ପ୍ରୀତିଭାବ କବିଙ୍କ କୀର୍ତ୍ତିରାଜି, କାମଦେବମୂର୍ତ୍ତି, ଲକ୍ଷ୍ମୀ-ଏ ସବୁ ଭଲ । ରେ ସଖୀ, ସଂସାରରେ ମନ୍ଦ କଥା ହେଲା-ଖରାପ ସ୍ଥାନରେ ବାସ କରିବା । ବଳଦ କାନ୍ଧ, ଲଙ୍ଗଳ ପ୍ରଭୃତି ନଥାଇ ଚାଷ, କଦଳୀ କଷ ଓ କଳହ ପ୍ରିୟ ମନୁଷ୍ୟ । ପୁଣି ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଯେଉଁ ପାଇକ ଝଣ୍ଡା ପାଇଥାଏ, ଦୁଃଖକୁ ଜିଣିବା ଲୋକ, ବିଷ୍ଣୁଙ୍କ ସେବକ । ମନ୍ଦ ହେଲା- ଭୋକ ନଥାଇ ଖାଇବା, ଖରାରେ ଯିବା, ବିନା ଖଟରେ ଶୋଇବା ଓ ଖଳ ଲୋକର କଥା । ଭଲ-ଗଙ୍ଗାରେ ସ୍ନାନ, ଗୀତେଗାବିନ୍ଦ ଗାନ, ଗୟାରେ ପିଣ୍ଡଦେବା ଓ ଗରୁଡ଼ ପଛରେ ରହି ପ୍ରଭୁଙ୍କୁ ଚାହିଁବା । ମନ୍ଦ-ଗୁଣ ବିହୀନ ମନ୍ୟୁଷ, ଗନ୍ଧ ନଥିବା ଫୁଲ, ଗୋରୁ ନଥିଲା ଦେଶ, ଗୁରୁଙ୍କ ପାଖରେ ଅବିଶ୍ୱାସୀ ।

 

ରେ ସଖୀ ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି- ଘୋଷ ଯାତ୍ରା ଦର୍ଶନ, ଜଗମୋହନରେ ଘର, ଘଟକୁ ଚିନ୍ତୁଥିବା ଜ୍ଞାନ ଓ ଘିଅମିଶା ଭୋଜନ । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ସ୍ତ୍ରୀର ବୋଲକରା, ଘରଜ୍ୱାଇଁ ଓ ଘାଉଆ (କ୍ଷତ) କଷ୍ଟ । ଭଲ-ଭଗବାନଙ୍କ ଦାସ, ରାଜାଙ୍କ ପାଖରେ ରହିବା, ନଦୀତଟରେ ବାସ ଓ ନବୀନ ବୟସ । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି- ରାତିରେ ଯାତ୍ରା, ସକାଳ ସମୟରେ ଶୟନ ଓ ଲୁଣ ବିହୀନ ଭୋଜନ।

 

ଭଲ କେ ? ଚନ୍ଦ୍ରକିରଣେ ବସିବା

ଚତୁରୀ ସଙ୍ଗେ ହସିବା

ଚୁଆ ଚନ୍ଦନ ଘଷିବା

ଚକ୍ରଧରେ ରସିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଚନ୍ଦ୍ର ନଥିଲା ରାତି,

ଚୁନ ନଥିଲା ଜଗତୀ

ଚୋରୀ କଲା ରତି

ଚକ୍ରଧରରେ ଅକୀର୍ତ୍ତି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୬।

 

ଭଲ କେ ? କ୍ଷେତ୍ରରେ ବାସ

କ୍ଷମାଶୀଳ ପୁରୁଷ

କ୍ଷୁଧାର୍ତ୍ତୀ ଜନେ ଗ୍ରାସ

କ୍ଷତ୍ରୀ ବହନ୍ତା ରୋଷ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଛେଚିଲା ଗୁଆ ଖାଇବା

ଛତା ଦୋଷର ଛାଇବା

ଛୋଟ ଗୋଡ଼େ ଚାଲିବା

ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୭।

 

ଭଲ କେ ? ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କୁ ସେବା

ଯାଚି ଦାନ ଦେବା

ଯଜ୍ଞ କରିବା

ଯୁଦ୍ଧରେ ଜିଣିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଜଳହୀନ ପୋଖରୀ

ଯୌବନ ହୀନା ସ୍ତିରୀ

ଯାନହୀନ ସୁଆରୀ

ଜନ୍ମହୁଁ ଭିକାରି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୮।

 

ଭଲ କେ ? ଝରିଲା ସୁବର୍ଣ୍ଣ

ଝୋଲା ସାହବସନ

ଝାଡ଼ ବୃନ୍ଦାବନ

ଝିଅ କନ୍ୟାଦାନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଝଗଡ଼ା ବେଳେ ଶୟନ

ଝଡ଼ ବେଳେ ଗମନ

ଝରିଲା ନୟନ

ଝାଙ୍କିଲା ପବନ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୯।

 

ଭଲ, କେ ନିଗମ ସ୍ଥାନେ ବସିବା

ନାରାୟଣ ଘୋଷିବା

ନଥିଲା ଲୋକକୁ ଦେବା

ନିରନ୍ତର ସେବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଲୁଣି ନଈର ପାଣି

ନିମକହରାମୀ ପ୍ରାଣୀ

ନିରାଶ ବଚନ ଜାଣି

ନବୁଝି ହୁଅନ୍ତି ଟାଣି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୦।

 

ଭଲ କେ ? ଟାଣ ଲୋକ ପାଶ

ଟେକିଲା ନିଶ

ଟଙ୍କଧରେ ବିଶ୍ୱାସ

ଟେକି କହିବ ଦେଶ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଟାକି ଶୋଇଲା ବାଳୀ

ଟାଙ୍କ ଦହିଲା କାଳୀ

ଟାକୁଆଗାଲି ବାଳୀ

ଟୁକୁ ଟୁକିଆମାଳି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୧।

 

ଭଲ କେ ? ଠାକୁରାଣୀଙ୍କ ଠଣ

ଠାକୁରାଣୀଙ୍କ ଗୁଣ

ଠିଆହେବା ଲାଗି ଭବନ

ଠାଠିକ ବଚନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଠାପୁଆ ସେବକ

ଠକ ଭଣ୍ଡଲୋକ

ଠେକ ନଥାଇ ନାକ

ଠେକି ଆଞ୍ଚୁଆ ଲୋକ ସଖୀ ମନ୍ଦଏ ।୧୨।

 

ଭାବାର୍ଥ- (୬-୧୨)ରେ ସଖୀ ସଂସାରରେ ଭଲ ବିଷୟ ହେଲା-ଚନ୍ଦ୍ର କିରଣରେ ବସିବା, ଚତୁରୀ ସଙ୍ଗେ ହସିବା, ଦେହରେ ଚୁଆଚନ୍ଦନ ଘଷିବା ଓ ଚକ୍ରଧାରୀ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣଙ୍କ ଆରାଧନା କରିବା । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଚନ୍ଦ୍ରବିହୀନ ରାତି, ଚୁନ ନ ଲାଗିଥିବା କୋଠାଘର, ଚୋରା ପୀରତି ଓ ଭଗବାନଙ୍କ ପାଖରେ ଅକୀର୍ତ୍ତି ଭାବ ଆଚରଣ କରିବା । ପୁଣି ଭଲ କଥା ହେଲା-ଶ୍ରୀକ୍ଷେତ୍ରରେ ବାସ, କ୍ଷମାଶୀଳ ପୁରୁଷଙ୍କ ସାନ୍ନିଧ୍ୟ, ଭୋକିଲା ଲଷାକଙ୍କୁ ଅନ୍ନଦାନ ଓ କ୍ଷତ୍ରିୟ ପାଖରେ ରୋଷ । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଛେଚିଲା ଗୁଆ ଖାଇବା, ଛୋଟ ଗୋଡ଼ରେ ଚାଲିବା । ରେ ସଖୀ, ସଂସାରରେ ଥିବା ଭଲ କଥା ହେଲା-ପ୍ରଭୁ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ସେବା, ଯାଚିକରି ଦାନ ଦେବା, ଯଜ୍ଞ କରିବା ଓ ଯୁଦ୍ଧରେ ଜିଣିବା । ସେହିଭଳି ମନ୍ଦ ହେଲା- ଜଳବିହୀନ ପୋଖରୀ, ଯାନହୀନ ସୁଆରୀଓ ଜନ୍ମରୁ ଭିକାରି । ଭଲ ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ଯେଉଁସବୁ ପଦାର୍ଥ ରହିଛି, ସେ ଗୁଡ଼ିକ ହେଲା-ଉତ୍ତମ ସୁବର୍ଣ୍ଣ, ଶୁଦ୍ଧ ବସନ, ବୃନ୍ଦାମନ ଧାମ ଓ କନ୍ୟାଦାନ । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଝଗଡ଼ (ଭ୍ରମପୂର୍ଣ୍ଣ) ବେଳେ ଶୟନ, ଝଡ଼ ବେଳେ ଯାତ୍ରା, ଆଖିରୁ ଲୁହ ଝରାଇବା ଓ ଝାଙ୍କିଲା ପବନ ।

 

ରେ ସଖୀ, ନିଗମ (ବେଦ ଆଲୋଚନା) ସ୍ଥାନରେ ବସିବା, ପ୍ରଭୁ ନାରାୟରଙ୍କ ନାମ ଘୋଷିବା, ଅଭାବୀ ଲୋକଙ୍କୁ ଦାନ ଦେବା ଓ ନିରନ୍ତରଭାବେ ଲୋକଙ୍କ ସେବା କରିବା ସଂସାରରେ ଭଲ କଥା । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଲୁଣିଆ ନଦୀର ପାଣି, ନିମକ ହାରାମ ପ୍ରାଣୀ, ନିରାଶ ବଚନ ଓ କିଛି ନ ବୁଝି ଉପରେ ପଡ଼ି କହିବା । ରେ ସଖୀ, ଦୃଢ଼ ନିଷ୍ପତ୍ତି ନେଉଥିବା ଲୋକ, ଟେକିଲା ନିଶ ଅର୍ଥାତ୍ ନିଜ କଥା ରଖୁଥିବା ଲୋକ, ଈଶ୍ୱର ବିଶ୍ୱାସୀ ଓ ଦେଶକୁ ଟେକି କରି କହୁଥିବା ଲୋକ ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ଗଣା । ସେହିପରି ଟାକି (ଚାହିଁ) କରି ଶୋଇବା ଝିଅ, କଲମ ଫାଟି କାଳୀ ବହିବା, ଟାକୁଆଗାଲି ବାଳୀ ଓ ଟୁକୁଟୁକିଆ (ଟୁକୁରା ବା ଖଣ୍ଡ) ମାଳି-ଏଗୁଡ଼ିକ ମନ୍ଦ । ରେ ସଖୀ, ଠାକୁରାଣୀଙ୍କ ଠାଣ (ଅଙ୍ଗର ଗଢ଼ଣ) ଆଉ ତାଙ୍କର ଗୁଣ, ମୁଣ୍ଡ ନ ବାଜିବା ଭଳି ଘର, ଠିକ୍‌ ବଚନ ଭଲ ଭାବେ ସଂସାରର ଗଣା ହୋଇଥିବା ବେଳେ ଠାପୁଆ (ଛଳନକାରୀ) ସେବକ, ଠକ, ଭଣ୍ଡ, ଠେକ ନଥିବା ନାକ, ଠେକି (ମାଟିପାତ୍ର) ଆଞ୍ଚୁଆ (ହାତ ଧୋଇବା) ଲୋକ ମନ୍ଦ ସ୍ୱଭାବର

 

ଭଲ କେ ? ଡାହାଣ ବ୍ରତ ଶଂଖ

ଡାଏଣୀ ନଥିଲା ପାଖ

ଡହ ଡହ ପାକ

ଡରିଥିଲା ସେବକ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଡିଆଁ ଡେଇଁ ବିବାଦ

ଡଙ୍କ ପଡ଼ିଲା ଶବଦ

ଡେଙ୍ଗୁରା ବାଇଦ

ଡଙ୍ଗାବୁଡ଼ା ପ୍ରମାଦ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୩।

 

ଭଲ କେ ? ଢୋଳା ମାଡ଼ିଲେ ଶୋଇବା

ଢାକିଲେ ନିଶି ବଞ୍ଚିବା

ଢମ ନ କହିବା

ଢପ ରଖିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଢାଳେ ସୁଖୀ ହେବା

ଢାଳେ ହେଁ ନ ଦେବା

ଢେଙ୍କିଶାଳେ ଶୋଇବା

ଢିପ ଜମି ଚଷିବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୪।

 

ଭଲ କେ ? ଅଦୃଷ୍ଟ ଆଦରିବା ଲୋକ

ଅଇରି ମାଇଲା ଲୋକ

ଅମୃତ ଯୋଗାଡ଼ ପାକ

ଅଚ୍ୟୁତ ସେବକ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଅମୁଣିଆ ଖାଇବା

ଅରଣ୍ୟ ଦହିବା

ଉଦାଲୁଗା ପିନ୍ଧିବା

ଉପାସେ ଶୋଇବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୫।

 

ଭଲ କେ ? ତୁଟିଲା ରୋଗ

ତରକିଲା ଯୋଗ

ତରୁଣ ସ୍ତିରୀ ଭୋଗ

ତୁରଙ୍ଗ ଛେଦନ ଯାଗ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ତରଳ ଦହି ଗ୍ରାସ

ତେଲରନ୍ଧା ମାଂସ

ତିରୀଙ୍କି ବିଶ୍ୱାସ

ତୋଟି ନିକଟେ ଫାଶ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୬।

 

ମନ୍ଦ କେ ? ଥୟ ଚିତ୍ତ ହେବା

ଥୟ ବାଟ ଚାଲିବା

ଥିଲା ଯାକ ଦେବା

ଥୋଇ ନ ସାରିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଥାନ ଛାଡ଼ିଲା ନୃପତି

ଥେଣ୍ଟ ସଙ୍ଗେ ପୀରତି

ଥୋଇଲା ଯୁବତୀ

ଥାଇ ନ ଦିଅନ୍ତି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୭।

 

ଭଲ କେ ? ଦୟାଳୁ ହେବା

ଦେବତା ବ୍ରାହ୍ମଣେ ସେବା

ଦୁଃଖ ଦେଖି ଦେବା

ଦେଉଳ ତୋଳାଇବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଦାନ ବୃତ୍ତି ହରଣ

ଦୃଶ୍ୟ ନୋହିଲା କିରଣ

ଦଉଡ଼ି ଲଗାଇ ମରଣ

ଦୟା ନଥିଲା ଶରଣ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୮।

 

ଭଲ କେ ? ଧର୍ମର୍ରେ ମନ ଦେବା

ଧାଡ଼ି ଆଦରିବା

ଧୋବ ପହଡ଼ିବା

ଧର୍ମ କରିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦକେ ? ଧର୍ମ ହୀନ ମନୁଷ୍ୟ

ଧର୍ମହୀନ ଦେଶ

ଧୈର୍ଯ୍ୟହୀନ ଦାସ

ଧାଉଁଡ଼ି ହୀନ ଅଶ୍ୱ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୧୯।

 

ଭଲ କେ ? ନୂଆ ଫଳିଲା ଫଳ

ନୂଆ ତୋକିଲା ଆଳ

ନବାତ ଉଜ୍ଜଳ

ନୋହିବ କୁଟିଳ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ନଦୀପାରି ଚାଷ

ନଗ୍ର ବାହାରେ ବାସ

ନହୁରୁଣୀ ପ୍ରାସ

ନିରନ୍ତରେ ପରବାସ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୦।

 

ଭଲ କେ ? ପ୍ରଭାତୁ ସ୍ନାନ

ପିତୃଲୋକେ ଜଳଦାନ

ପରମାନନ୍ଦ ଦର୍ଶନ

ପୃଥିବୀ ପର୍ଯ୍ୟଟନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ପରଗାଈ ପାଳିବା,

ପାଲଟା ଲୁଗା ପିନ୍ଧିବା

ପିଢ଼ାକୁ ନାଶିବା,

ପରଲୋକ ପୋଷିବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୧।

 

ଭାବାର୍ଥ- (୧୩-୨୧)ରେ ସଖୀ ସଂସାରରେ ଭଲ ରହିଛି, ମନ୍ଦ ବି ରହିଛି । ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ଅଛି- ଡାହାଣ ବ୍ରତ, ଶଙ୍ଖ, ଯାହା ପାଖରେ ଡାହାଣୀ ନଥିବ, ଗରମ ପାକ, ଭୟ କରୁଥିବା ସେବକ । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ଡିଆଡେଇଁ ବିବାଦ, ଅଭିଶାପ ଗାଳି, ଡେଙ୍ଗୁରା ବାଇଦ, ଡଙ୍ଗାବୁଡ଼ା ବିପଦ । ଢୋଳା ମାଡ଼ିଲେ ବା ନିଦ ମାଡ଼ିଲେ ଶୋଇବା, ଗବର୍ରେ ନ କହିବା, ତପ (ଆଡ଼ମ୍ବର) ରଖିବା ଭଲର ଲକ୍ଷଣ । ସାମାନ୍ୟ କଥାରେ ଖୁସି ହୋଇଯିବା, କାହାକୁ କିଛି ନ ଦେବା ଅର୍ଥାତ୍ ସାହାଯ୍ୟ ନ କରିବା, ଢେଙ୍କିଶାଳରେ ଶୋଇବା, ଢିପ ଜମି ଚଷିବା ମନ୍ଦର ଲକ୍ଷଣ ।

 

ରେ ସଖୀ, ସବର୍ଦା ଯିଏ ନଜର ଭାଗ୍ୟକୁ ଆଦରୁଛି, ଭଗାରି ମାଇଲା ଲୋକ, ଅମୃତରେ ପୂର୍ଣ୍ଣପାକ, ଅଚ୍ୟୁତଙ୍କ ସେବକ ସଂସାରରେ ଉତ୍ତମ ଭାବରେ ଗଣା । ଅପର ପକ୍ଷରେ ଅମୁଣିଆ ଖାଇବା, ଜଙ୍ଗଲକୁ ପୋଡ଼ିବା, ଓଦାଲୁଗା ପିନ୍ଧିବା, ଉପବାସରେ ଶୋଇବା ଖରାପ ବ୍ୟକ୍ତିର ଲକ୍ଷଣ । ଭଲ କଥା ହେଲା- ଦେହରୁ ରୋଗ ତୁଟିଯିବା, ତରକିବା ଯୋଗ, ତରୁଣ ସ୍ତ୍ରୀ ଭୋଗ ଓ ଅଶ୍ୱମେଧ ଯାଗ । ଖରାପ କଥାଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି-ତରଳ ଦହି ଭୋଜନ, ତେଲରେ ରନ୍ଧା ମାଂସ, ସ୍ତ୍ରୀଙ୍କୁ ବିଶ୍ୱାସ ଓ ତୋଟି ନିକଟରେ ଫାଶ । ସଂସାରରେ ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ଗଣା ହେଉଛି- ଥୟମନା ହେବା, ଥୟରେ ବାଟ ଚାଲିବା, ପାଖରେ ଥିଲା ଯାଏଁ ଅନ୍ୟକୁ ଦେବା, ସଞ୍ଚିତ ଧନ ବା ପଦାର୍ଥର ଅପବ୍ୟୟ ନ କରିବା । ମନ୍ଦ ମଧ୍ୟରେ ଅଛି-ରାଜ୍ୟ ରାଜ୍ୟ ଛାଡ଼ିବା, ଖଣ୍ଟ ସଙ୍ଗରେ ପ୍ରୀତି ଭାବ, ଘରେ ଯୁବତୀ କନ୍ୟାକୁ ବାହା ନ ଦେଇ ରଖିବା, ଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଦାନ ନ ଦେବା ।

 

ରେ ସଖୀ, ଦୟାଳୁ ହେବା, ଦେବତା ବ୍ରାହ୍ମଣର ସେବା, ପର ଦୁଃଖରେ ଦୁଃଖୀ ହେବା ଓ ତାକୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିବା, ଦେଉଳ ତୋଳାଇବା ଉତ୍ତମ ଗୁଣର ଲକ୍ଷଣ । ଅପର ପକ୍ଷରେ ମନ୍ଦକାଯ୍ୟର୍ ଗୁଡ଼ିକ ହେଲା-ଦାନ ବୃତ୍ତି ହରଣ, ଦେଖାଯାଉ ନଥିବା କିରଣ, ଦଉଡ଼ି ଲଗାଇ ଆତ୍ମହତ୍ୟା କରିବା ଓ ଦୟାବିହୀନ ଶରଣ । ରେ ସଖୀ, ଭଲ କଥାରେ ସବର୍ଦା ମନ ଦେ । ମନ୍ଦ କଥାକୁ ଘୃଣା କରିବୁ । ଧର୍ମରେ ମନ ଦେବା, ଧର୍ମ କରିବା, ଧାଡ଼ି (ସମୂହ)କୁ ଆଦରିବା, ଧୋବରେ ପହଡ଼ିବା ବା ସଫା ଲୁଗାରେ ଶୋଇବା ପ୍ରଭୃତି ଭଲ ଗୁଣ । ଧର୍ମହୀନ ଦେଶ, ଧୈର୍ଯ୍ୟହୀନ ଦାସ, ଧାଉଁ ନଥିବା ଘୋଡ଼ା ସର୍ବଦା ମନ୍ଦର ପ୍ରତୀକ ।

 

ରେ ସଖୀ, ନୂଆରେ ଫଳିବା ଫଳ, ଜଜ୍ଜ୍ୱଳ ନବାତ, କୁଟିଳ ନ ହେବା ଭଲ ଗୁଣ; କିନ୍ତୁ ନଦୀ ପାର ଚାଷ, ନଗ୍ର ଶେଷ ମୁଣ୍ଡରେ ବାସ, ନହୁରୁଣୀର ଯନ୍ତ୍ରଣା ଓ ସର୍ବଦା ପରବାସୀ ଭଲକଥା ନୁହଁ । ସକାଳ ସ୍ନାନ, ପିତୃଲୋକରେ ଜଳଦାନ, ଭଗବତ୍‌ ଦର୍ଶନ, ପୃଥିବୀ (ଚାରିଧାମ) ପର୍ଯ୍ୟଟନ ଭଲ ହୋଇଥିବାବେଳେ ପର ଗାଈ ପାଳନ, ପାଲଟା ଲୁଗା ପିନ୍ଧିବା, ପରଲୋକ ପୋଷିବା ଓ ପିତାକୁ ନାଶ କରିବା ମନ୍ଦ କଥା ।

 

ଭଲ କେ ? ଫଗୁଣ ମାସ

ଫୁଲ ଫୁଲେ ସୁବେଶ

ଫୁଲ ମାନଙ୍କର ବାସ

ଫଗୁଖେଳ ଦିବ୍ୟରସ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଫିଟିଲା ବାଳ

ଫିଟିଲା ମାଳ

ଫୁଟିଲା ଫୁଲ

ଫିଟିଲା ଝାଳ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୨।

 

ଭଲ କେ ? ବିଦ୍ୟାବନ୍ତ ବ୍ରାହ୍ମଣ

ବ୍ର୍ୟାଘ ଥିଲା ବଣ

ବାଦ୍ୟ ନିଶାଣ

ବନ ବୃନ୍ଦାବନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ବୋଇତ ବଣିଜ ଯିବା,

ବେଶ୍ୟାଘରେ ରହିବା

ବ୍ରତ ନ ପାଳିବା

ବଳଦ ବାହିବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୩।

 

ଭଲ କେ ? ଭାଇ ସଙ୍ଗେ ଭାଳିବା

ଭୋଜନ ପ୍ରତି ପାଳିବା

ଭାଇକି ଭାଗ ଦେବା

ଭଣଜା ଭୁଞ୍ଜାଇବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଭଉଣୀ ସଙ୍ଗେ ରତି

ଭାରିଜା ସଙ୍ଗେ ଜତି

ଭକତକୁ ନ ଡରତି,

ଭିକ୍ଷା ନ ଦିଅନ୍ତି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୪।

 

ଭଲ କେ ? ମାତା ସଙ୍ଗେ ଭୁଞ୍ଜିବା

ମାତାଙ୍ଗୀ ପୂଜିବା

ମୈତ୍ର ସଙ୍ଗେ ରସିବା

ମଉଳା ପୋଷିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ମଦୁଆ ପାଲା ପଦ

ମଂଜ୍ଜାରୀ ଖାଇଲା ଦୁଗ୍‌ଧ

ମୌଷଧି ନ ଥିଲା ଗଦ

ମିତ୍ର ସଙ୍ଗେ ବିବାଦ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୫।

 

ଭଲ କେ ? ଜନ୍ମ ହେଲା ନନ୍ଦନ

ତରତରିଆ ଚନ୍ଦନ

ଯଜ୍ଞଶାଳେ ରନ୍ଧନ

ଜାଣନ୍ତି ସର୍ବଜନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଜନ୍ମକାଳୁ ରୋଗୀ

ଜାତହେଲା ଯୋଗୀ

ଜୀବନ ଯିବା ସଙ୍ଗୀ

ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୬।

 

ଭଲ କେ ? ରାଜ୍ୟରେ ବଡ଼ ପଣ

ରଖନ୍ତା ଶରଣ

ରତ୍ନ ଆଭରଣ

ରାଜହଂସ ସଦନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ରାଗ ନଥିଲା ମନୁଷ୍ୟ

ଚଙ୍ଗଚଙ୍ଗିଆ ପୁରୁଷ

ରିପୁ ନଥିଲା ଦେଶ

ରକ୍ତ ନଥିଲା ମାଂସ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୭।

 

ଭଲ କେ ? ଲକ୍ଷ୍ମୀକି ସେବିବା

ଲାଗିଲା କଉଡ଼ି ଦେବା

ଲୋଭେ ନ କରିବା

ଲାଭ କରିବା ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଲକ୍ଷଣ ନଥିଲା ନାରୀ

ଲୋଚନେ ନଥିଲା ବାରି

ଲୋଚନେ ନଥିଲା କାଳୀ

ଲାଜ ନ ଥିଲା ବାଳୀ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୮।

 

ଭାବାର୍ଥ- (୨୨-୨୮)ରେ ସଖୀ, ସଂସାରରେ ସମସ୍ତେ ଭଲକୁ ଚିହ୍ନନ୍ତି । ଫଗୁଣ ମାସ, ଫୁଲରେ ଫୁଲରେ ସୁବେଶ, ଫୁଲର ସୁବାସ ଓ ଫଗୁଣରେ ଫଗୁଖେଳ ଦିବ୍ୟରସ ସହିତ ସମାନ; କିନ୍ତୁ ମନ୍ଦକୁ ଲୋକେ ଘୃଣା କରନ୍ତି, ଫିଟିଲା ବାଳ ବା ମୁକୁଳା ରଖିବା, ଫିଟିଲା ମାଳ ବା ଛିଣ୍ଡା ମାଳି, ଫୁଟିଲା ଫୁଲ ଓ ଝାଳ ଫିଟିଯିବା- ଏ ସବୁ ମନ୍ଦର ପ୍ରତୀକ । ସଂସାରେର ବିଦ୍ୟାବନ୍ତ ବ୍ରାହ୍ମଣ, ବାଘ ରହିଥିବା ବଣ, ବାଦ୍ୟ ନିଶାଣ, ବୃନ୍ଦାବନ ଭୂମି ଭଲର ଅନ୍ତର୍ଗତ । ଖରାପ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି- ବୋଇତ ବଣିଜ ଯିବା ବା ନଷ୍ଟ ହେବା, ବେଶ୍ୟାଘରେ ରହିବା, ବ୍ରତ ନ ପାଳିବା, ବଳଦ ବାହିବା । ଭାଇ ସଙ୍ଗେ ରହିବା, ଭାଇକୁ ଭାଗ ଦେବା, ଅନ୍ନକୁ ହତାଦର ନ କରିବା ଓ ଭଣଜାକୁ ଖୁଆଇବା-ଏ ସବୁ ଭଲ । ହେ ସଖୀ, ଭଉଣୀ ସଙ୍ଗରେ ରତି, ଭାର୍ଯ୍ୟା ସଙ୍ଗରେ ହୀନ ଆଚରଣ, ଭକ୍ତକୁ ନ ଡରିବା, ଭିକାରିକୁ ଭିକ୍ଷା ନ ଦେବା ଖରାପ କଥା ।

 

ରେ ସଖୀ, ଭଲ ମଧ୍ୟରେ ଆମେ ଦେଖୁଁ- ମା’ଙ୍କ ସଙ୍ଗେ ଏକାଠି ବସି ଭୋଜନ କରିବା, ଦେବୀଙ୍କୁ ପୂଜା କରିବା, ମିତ୍ର ସଙ୍ଗେ ହସଖୁସି ହେବା, ମାମୁଙ୍କ ପାଖରେ ରହିବା । ଖରାପ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି- ମଦୁଆ ପାଲାଗାୟକର ଗୀତ, ମଞ୍ଜାରି (ବିରାଡ଼ି) ଖରାଇବା ଦୁଧ, ଔଷଧୀୟ ଗୁଣ ନଥିବା ଗଦ ଓ ମିତ୍ର ସଙ୍ଗେ ବିବାଦର ସଖୀ, ସଂସାର ମଧ୍ୟରେ ଯାହା ସବୁ ଭଲ ରହିଛି- ସେ ଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରେ ପୁଅ ଜନ୍ମ ହେବା, ଜରଜରିଆ ଚନ୍ଦନ ଓ ଯଜ୍ଞଶାଳରେ ରନ୍ଧନ । ଅପର ପକ୍ଷରେ ଆଜନ୍ମ ରୋଗୀ, ଜାତ ହେଲା ଯୋଗୀ ମନ୍ଦ ।

 

ରେ ସଖୀ ସଂହସାର ମଧ୍ୟରେ ଭଲ ପୁଣି ହେଉଛି-ଶରଣ ରକ୍ଷଣକାରୀ, ରତ୍ନ ଆଭରଣ ଓ ରାଜହଂସର ଘର । ମନ୍ଦରେ ରହିଛି ଅନୁରାଗ ବା ସ୍ନେହ ଯାହା ପାଖରେ ନାହିଁ, ଚଙ୍ଗଚଙ୍ଗିଆ ପୁରୁଷ ଓ ରକ୍ତ ନଥିଲା ମାଂସ । ଲକ୍ଷ୍ମୀଙ୍କୁ ସର୍ବଦା ସେବିବା, ଲୋଭରେ ନପଡ଼ିବା ଭଲ କଥା ଆହରଣ କରିବା ଭଲ; କିନ୍ତୁ କୌଣସି ସୁଲକ୍ଷଣ ନ ଥିବା ନାରୀ, ଆଖିରେ ଲୁହ ନ ଥିବା (ପର ଦୁଃଖରେ ଆଖିରୁ ଲୁହ ଝରେ ନାହିଁ), ଆଖିରେ କଳା ଡୋଳା ନଥିବା ଓ ଲଜ୍ଜାବିହୀନ ନାରୀ-ଏମାନେ ମନ୍ଦ ।

 

ଭଲ କେ ? ବାଳ କାଳେ ଶୋକ

ବିଭାକାଳେ ଭେକ

ବିଦ୍ୟାବନ୍ତ ଲୋକ

ବାସୁଦେବ ସେବକ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ବାଦ୍ୟ ନଥାଇ ବିଭା

ବାଇ ସଙ୍ଗେ ସେବା

ବିବାଦ ଭୂମିରେ ଥିବା

ବନସ୍ତ ଦହିବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୨୯।

 

ଭଲ କେ ? ଶ୍ରୀ ଜଗନ୍ନାଥ ଦାସ

ସିଂହଦ୍ୱାରେ ବାସ

ସିଂହ କରିବା ଗ୍ରାସ

ଶ୍ରୀବନ୍ତ ପୁରୁଷ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଶିବରାତ୍ରେ ଶୋଇବା

ଶ୍ୱାନକୁ ଛୁଇଁବା

ସଭାକୁ ନଯିବା

ସତ୍ୟ ନ କହିବା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩୦।

 

ଭଲ କେ ? ସଜ୍ଜନ ସଙ୍ଗେ ରସିବା,

ସୁନା ରୂପା କଷିବା

ସମୟ ଜାଣି ରସିବା,

ସତ୍ୟ ରଖିବା, ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ସ୍ୱାମୀ ନଥିଲା ଯୁବତୀ

ସୈନ୍ୟ ନଥିଲା ନୃପତି

ସ୍ୱାଧୀନ ଥିଲା ଭକତି

ସୂର୍ଯ୍ୟଘବଳେ ରତି ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩୧।

 

ଭଲ କେ ? ସାକର ସୁଆଦ

ସର୍ପଘାତ ଗଦ

ସଦାଇ ଆନନ୍ଦ

ଶ୍ରୀବନ୍ତ ସମ୍ପଦ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ସାକର ନଥାଇ ଭୋଜନ

ସଭାଖିଆ ପାନ

ସାରି ଶୁଆ ବଚନ

ସାଆନ୍ତକୁ ଗୁମାନ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩୨।

 

ଭଲ କେ ? ହରିଙ୍କ ଧ୍ୟାନ

ହରିଣୀ ନୟନ

ହରି ସଂକୀର୍ତ୍ତନ

ହରିଙ୍କ ବଚନ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ତର ବରିଆ ନର

ହାଡ଼ ଦେହର ଜର

ହୁରିଆ ନଥିଲା ଘର

ହରି ଆଣିଲା ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩୩।

 

ଭଲ କେ ? ଛାଡ଼ିଲା ରୋଗ

କ୍ଷୀର ଯୋଗେ ଭୋଗ

କ୍ଷମାଶୀଳ ଅଙ୍ଗ

ଛନ୍ଦ ନଥାଇ ସଙ୍ଗ ସଖୀ ଭଲ ଏ

ମନ୍ଦ କେ ? ଛନ୍ଦ୍ରମ ପୁରୁଷ

ଛୋଟିଲା ଗ୍ରାସ

ଛାଡ଼ିଲା ବନ୍ଧୁ ପାଶ

ଛାର ବଜୁରୀଦାସ ସଖୀ ମନ୍ଦ ଏ ।୩୪।

 

ଭାବାର୍ଥ- (୨୯-୩୪)ରେ ସଖୀ, ସଂସାରରେ ପିଲାକାଳେ କାନ୍ଦ, ବିଭାକାଳେ ଭଲ ବେଶ ପୋଷାକ, ବିଦ୍ୟାବନ୍ତ ଲୋକ ଓ ଭଗବାନଙ୍କ ସେବକ ଭଲ ଭାବେ ପରିଗଣିତ । ବିନା ବାଦ୍ୟରେ ବିଭା, ବିବାଦୀୟ ଭୂମିରେ ରହିବା, ବେଶ୍ୟାର ସଙ୍ଗ ଓ ବଣକୁ ପୋଡ଼ିବା ଉତ୍ତମ ଲକ୍ଷଣରେ ପରିପନ୍ଥୀ । ପ୍ରଭୁ ଜଗନ୍ନାଥଙ୍କ ଦାସ ହେବା, ସିଂଦ୍ୱାହରରେ ବାସ କରିବା, ସିଂହ ଖାଇବା ଖାଦ୍ୟ ଓ ଶ୍ରୀବନ୍ତ ପୁରୁଷ ଭଲ ହୋଇଥିବା ବେଳେ ଶିବରାତ୍ରି ଦିନ ଶୋଇବା, କୁକରକୁ ଛୁଇଁବା, ସଭାକୁ ଯାଉ ନ ଥିବା ଓ ସତକଥା କହୁ ନଥିବା ମଣିଷ ବନ୍ଦ ଶ୍ରେଣୀର ।

 

ରେ ସଖୀ, ଯେଉଁମାନେ ସଜ୍ଜନଙ୍କ ସାନ୍ନିଧ୍ୟ ପାଆନ୍ତି ସେମାନେ ଉତ୍ତମ ବ୍ୟକ୍ତି । ସୁନାରୂପା କଷିବା, ସମୟ ଜାଣି ରସିବା, କଥା ଦେଇ ରଖିବା ବା ସତ୍ୟ ରଖିବା ଭଲ କାର୍ଯ୍ୟର ଲକ୍ଷଣ । ସ୍ୱାମୀ ବିହୀନ ଯୁବତୀ, ସୈନ୍ୟ ବିନା ରାଜା, ସ୍ୱାଧୀନ ଥିବା ଭକ୍ତି, ଦିନ ବେଳେ ରତିକ୍ରୀଡ଼ା ମନ୍ଦର ପ୍ରତୀକ । ସୁଆଦିଆ ସାକର, ସର୍ପାଘାତକୁ ଗଦ, ସଦାଆନନ୍ଦ ବ୍ୟକ୍ତି ଓ ଶ୍ରୀବନ୍ତ ସମ୍ପଦ ସର୍ବଦା ଭଲ । ଅପର ପକ୍ଷରେ ସାକର ବିନା ଭୋଜନ, ସଭାରେ ପାନ ଖାଇବା, ଶୁଆଶାରୀ କଥା ଓ ସାଆନ୍ତ ପାଖରେ ଗୁମାନ ଭଲ ନୁହେଁ ।

 

ରେ ସଖୀ, ପ୍ରଭୁଙ୍କ ଧ୍ୟାନ, ହରିଣୀର ଚକ୍ଷୁ, ହରି ସଂକୀର୍ତ୍ତନ ଓ ହରିକଥା ଭଲ; କିନ୍ତୁ ହରବରିଆ ମଣିଷ, ଦେହର ଜ୍ୱର, ହୁରିଆ (ଗହଳ ଚହଳ) ନଥିବା ଘର, ଚୋରାଇ ଆଣିଥିବା ସମ୍ପଦ ସର୍ବଦା ମନ୍ଦ। ଛାଡ଼ିଲା ରୋଗ, କ୍ଷୀର ଭୋଗ, କ୍ଷମାଶୀଳ ଲୋକ ଓ ଛନ୍ଦ ନଥାଇ ସଙ୍ଗ ସବୁବେଳେ ଭଲ; କିନ୍ତୁ କପଟୀ ପୁରୁଷ, ପେଟ ନ ପୂରିବା ଭୋଜନ ଓ ବନ୍ଧୁ ପାଖ ଛାଡ଼ିବା- ଏସବୁ ଭଲ ନୁହେଁ